jeu d’esprit Peter G. Davis, New York Magazine
Vilket magiskt klister förhindrar denna musik från att falla isär? Puff ingår i en serie verk som jag kallar Assemblage. Dessa verk är sammansatta av strukturer och aktioner som inte relaterar till varandra. Musikerna är utspridda över hela scenen eller runt publiken. Puff beställdes av Gotlands Musikstiftelse och uruppfördes av Gotlands Blåsarkvintett i Visby 5/10 2005.
Här var det contemporary så det skrek om det. Kvintetten omringade publiken när den formerade sig i varsitt hörn i lokalen med Lars Linna kvar på scenen.
En huvudingrediens i kompositionen var de ljud som uppstår vid klaffblåsning, det vill säga när musikern rensar instrumentets klaff från spott. Ett ljud som onomatopoetiskt kan beskrivas som just "puff" och vilket Strindberg tagit ad notam. Lars Linna ledde från sin "centerposition" och via sina flöjter "väsandet".
"Puff" var ett verk som grep tag såväl instrumentellt som inte minst visuellt och blev till en helhetsupplevelse.
- Lars Schill, Gotlands Allehanda
- FOCUS! 2006, Juilliard, New York.
- ISCM World New Music Days, Gotlands Blåsarkvintett, 2009.
Studenterna på Juilliard som spelade Puff kallar sig nu för PUFF! www.puffquintet.com